Galaxen NGC 1448 – så som Hubble ser den

0
605

Kommer ni ihåg galaxen NGC 1448 med det supermassiva svarta hålet i centrum? Det var  i januari i år som vi skrev om Ady Annua vid Durham University i Storbritannien som använt rymdteleskopet NUSTAR för att studera denna galax i röntgenstrålning. Studien visade att gas och stoft döljer ett supermassivt hål i galaxens centrum. Ett fantastiskt fotografi i den artikeln visar den 38 miljoner ljusår avlägsna NGC 1448 från sidan.

Hubbleteleskopet fotograferar del av galaxen NGC 1448 i Pendeluret. Lägg märke till de tydliga filamenten (de mörkare stråken) i såväl galaxens centrala delar som i armarna. Med Hubbles  Wide Field Camera 3 höga upplösning syns en mängd bakomliggande galaxer i samma fotografi.
Hubbleteleskopet fotograferar del av galaxen NGC 1448 i Pendeluret. Lägg märke till de tydliga filamenten (de mörkare stråken) i såväl galaxens centrala delar som i armarna. Med Hubbles Wide Field Camera 3 höga upplösning syns en mängd bakomliggande galaxer i samma fotografi. (ESA/Hubble & NASA)

Nu har Hubble riktats mot NGC 1448 och tagit en närbild av en del av galaxen. Fotografiet visar tydligt filamenten (de mörkare stråken) i såväl galaxens centrala delar som i armarna. Fotografiet är taget med Hubbleteleskopets Wide Field Camera 3 (WFC3), vars höga upplösning tydligt visar en mängd bakomliggande galaxer på samma fotografi!

Supernova 2014fd i galaxen NGC 1448 upptäckt och fotograferad av amtörastronomen Bero Monard den 3 juni 2014. (Foto: Berto Monard)

En supernova i NGC 1448 upptäcktes av en amtörastronom

Förutom det svarta hålet i centrum är NGC 1448 känd för att fyra supernovor har upptäckts i galaxen, varav den senaste år 2014 (2014df). Supernovan 2014df upptäcktes och fotograferades av amatörastronomen Berto Monard i Sydafrika. Upptäckten visar att amatörastronomer kan bidra aktivt till astronomin och att universum är så stort att alla krafter behövs för att kartlägga och förstå vår omgivning.

NGC 1448 ligger i stjärnbilden Pendeluret på södra stjärnhimlen och kan inte observeras från norra hemisfären.

Kommentera